Az úttal kapcsolatban: Elõször is mi az itt megszokottaktól eltérõen Szerbián és Bulgárián keresztül közelítettünk! Ennek egyik oka volt a macedon közegek 10-20 eurózásáról terjengõ információk, valamint, hogy apuék mivel éjszaka nem szeretnek vezetni, elindultak elõzõ nap és megaludtak 1 éjszakát Bulgáriában, legalább megnézik a Rilai kolostort is! Megbeszéltük, ha kiérnek akkor felhív és beszámol az ott tapasztlatakról és az alapján döntünk, hogy merre megyünk! Este hívott is, és elmondta, hogy az utak Bulgáriában kifogástalan minõségûek, a határokon pillanatok alatt átjutottak. Így mi is Bulgária mellett döntöttünk és nem bántuk meg.
Este 9-kor indultunk, Röszkénél nem volt várakozás, kb. 3 perc alatt a túloldalon voltunk. A szerbeknél sem volt semmi gond, betartottunk minden sebességkorlátozást, a Duna hidat Újvidéknél renoválják, végig 40-es korlátozás van rajta, de rendõrök itt nem voltak. Dinárt váltani nem kell, én is megerõsíthetem, hogy lehet euróval is fizetni, ki is van írva az ár euróban is, és eurót is adnak vissza! Viszont centet nem fogadnak el! Lehet kártyával is fizetni, az EuroCard/MasterCard, VISA és Maestro logókat láttam kitéve, én mondjuk nem próbáltam, de biztosan mûködik! Tankolni az OMV kutaknál szintén lehet a fent említett kártyákkal, bár aki ezen az útvonalon megy, és benzines autója van, és Szegedtõl el tud menni egy tankkal Szófiáig annak nem javaslom a szerbiai tankolást! A szerbeknél a benzin literje jelenleg 109 dinár, ez 330 forintos literenkénti árnak felel meg. Bulgáriában a 95-ös litere 2.27 leva, ez 269 forintos árnak felel meg. Azért nem mindegy!
Az útdíjak Szerbiában: Újvidék elõtt 5 euró, Belgrád elõtt 5 euró, Belgrád után kártyahúzás, Nisnél 13 euró. Nis után van még egy kis autópálya, meg egy fizetõkapu féleség, de ezen csak át kell hajtani! Ezután az út egy rövid szakaszon fel van marva, 40-es korlátozással. Ezután az út a bolgár határig teljesen rendben van, az alagutas szakaszon is kiváló az aszfalt, az alagutak ki vannak szélesítve és tele vannak rakva fényvisszaverõ prizmákkal. A határ elõtti pár kilométeren 2X2 sáv van, ezután szerb ellenõrzés, ami az útlevélbe bélyegzésbõl áll, majd bolgár ellenõrzés útlevélbe pillantással. Bulgária ugye EU tag, van EU sáv, és arra használják amire való, nem úgy mint nálunk Röszkén. Fertõtlenítés Bulgáriában megszünt, az útlevél ellenõrzés után még van egy ellenõrzõ pont, itt kell leróni a bolgár útdíjat, ami 5 euró 7 napra. Számlát adnak, meg egy matricát is, amit ki kell ragasztani! Visszafelé ugyanezt el kell játszani!
A határ után elõször kétsávos út van ami teljesen jó minõségû, utána 2X2 sáv egészen Szófiáig szintén kiváló minõségben! A max. tempó 90 km/h, de vannak 60-as táblák melyeket érdemes komolyan venni, az egyiknél trafiztak, mi betartottuk, nem volt gond. Szófiába beérve ahogy már Szekeres Stewie is leírta elhaladunk egy METRO áruház mellett, majd lápmás keresztezõdés, ahol nekünk a Kulata irány kell (jobbra fordulunk). Ezután az út kétsávos, van benne egy-két hepehupa, de tengelytörõ gödrök nincsenek! Jobbra egy cigánytelep, balra a Ljulin lakótelep. Nemsokára egy lámpás kereszezõdésnél megint jobbra kell fordulni, itt is a Kulata táblát kell nézni, ez az út macskaköves, gödrök nincsenek, hepehupák vannak, de nem gáz. A szófiai szakaszon vannak OMV, Shell, és Lukoil kutak, a baj az, hogy mindegyik bal oldalon, én a záróvonal és a tiltó táblák miatt nem reszkíroztam. Ezen a szakaszon végig 40-es korlátozás van. Szófiát elhagyva Dragichevo településnél van egy Shell kút a jobb oldalon én itt tankoltam. Az ár 2.27 leva, bankátyával fizettem, 1 leva 113 forintra jött ki. A szegedi rátankolással simán el tudtam jönni idáig 1 tankkal, még maradt is jócskán! A shopban ugyanazt lehet kapni mint itthon, ugyanazon áron. Továbbhaladva pár kilométer múlva le kell térni jobbra, elhaladunk az eddigi utunk alatt (tábla jelzi: Kulata, Dupnitsa), és egy kiváló minõségû 2X2 sávos autóúton folytatjuk tovább úgy 35 kilométeren keresztül. Ezen a szakaszon 90-el lehet menni. Ezután az út kétsávos, de végig a határig kiváló minõségû. Bolgár-Görög határ kb. 1 perc összesen, elõttem volt 4 török, amikor megláttak bennünket a bolgárok kinyitottak még egy sávot és elõre intettek. A határt elhagyva Görögországban elõször 2X2 sávos majd normál 2 sávos úton haladunk, lesz egy elágazás, egyenesen Drama, balra Serres, jobbra Thessaloniki. Nekünk jobbra kell fordulni (aki Asprovaltára megy annak Serres felé balra, ki is van táblázva). Ezután van még egy 2X2 sávos szakasz is. Fizetni az útért Szalonikiig nem kell! Látszik, hogy nagyon építkeznek a görögök, jövõre szerintem a határtól majdnem végig 2X2 sávon lehet menni Szalonikiig. Szalonikinél az Athén irányt kell követni, Paraliáig egyszer kell fizetni 2 eurót!
Konklúzió:
Én nem akarok rábeszélni senkit erre az útra, nem is ezért írtam le a fentieket! Tudom, hogy erre az út kb. 70 kilométerrel több (meg kb. 2 órával), de nekem a nyugalmam megért ennyit. Asprovaltára és Thassosra erre egyértelmûen rövidebb is. Sarti felé is meggondolandó. Beszélgettem odalent emberekkel, akik egytõl-egyig Macedonián keresztül jöttek. Volt akinek nem volt semmi gondja, de többen voltak akiket ,,meghámoztak" 10-20 euróval, ráadásul ott vannak a koldusok is. Volt aki 1 órát állt a határon egyedüli autóként, mert nem volt kedvük a kedves rendõröknek dolgozni!
Ezzel szemben a bolgároknál útközben vannak nagyon kellemes kis helyek ahol nagyon finomakat lehet reggelizni piti pénzekért, bárhol bátran meg lehet állni pihizni, mindenhol nagyon rendesek voltak velünk. Összességében úgy látom, hogy jót tett ennek az országnak az EU csatlakozás, látszik, hogy komolyan veszik, azoknak a dolgoknak, melyeket 2001 és 2005 között a fórumokon leírtak (szar utak, bunkó rendõrök, ok nélküli büntetések), nyomát sem lehet látni! Rendõrök vannak, de csak gyorshajtás esetén állítanak meg, a szembejövõk villognak, ha valahol trafi van.
Elõre is bocs mindenkitõl, ha egy kicsit hosszúra sikeredett!
Köszi a részletes beszámolót! Nekem jövõre lesz aktuális, így külön örülök neki. Néhány éve, amikor utoljára arra jártam, Szófiáig nagyon pocsék volt az út, s a jobboldali elkerülõ le volt zárva. Ezek szerint csak toldozgatták, de legalább használható.
Tudna valaki FRISS infót a Kiszombor(HU)-Temesvár(RO)-Caransebes(RO)-Calafat(RO)-Vidin(BG)-Montana(BG)-Berkovitsa(BG)-Szófia(BG) útvonal útjainak minõségérõl, nagyobb útépítésekrõl?
Még 19nap
Rajtam kívül van még valakinek km-re lebontva határok, benzinkutak, fizetõkapuk, stb. felírva?
Ha van, beírhatná ide. Én nem találom a papírt, amire felírtam...
En sajnos azt latom hogy nem csak a "szerv" nem vegzi a dolgat:D Lehet itt sirankozni de az atlagemberek nagy hanyada is felvallrol veszi mindezt... Szerintem szalljunk csak magunkba es erdemes elgondolkodni miert is tart itt az orszag... nagyon konnyu egymasra mutogatni... nekem ez a velemenyem
Jox: nekem sajnos nincs...
En Romanian keresztul biztos nem mennek. Kb egy honapja voltam Aradon az utak mondhati nem voltak rosszak Szegedrol menet. Viszont a vezetesi moral ami ott uralkodik nekem nem hianyzik.
Egy pelda csak: vasuti atkelo elott stop tabla. Lassitok, szeretnek megallni. A visszapillantoban egy kamiont latok, ha megallok belok a sinekre. A sofor gyorsan elkapja a kormanyt es megeloz... es ez csak egy eset...
Mélyen egyetértek, de ne ragozzuk ezt tovább, mert messzire visz, s már belecsúszik a politikába is, amit ide nem lenne szabad - szerintem - beengedni!
TOMCS1!
A linkben a szerbiai km-ek nem stimmelnek. Túl sok a km. Az elírás Belgrád és a csak kártyát adó autópálya bódénál van. Ott nem stimmel, és úgye onnan az egész többszáz km plusz.
Hát jah. Igazából nem nagyon figyeltem, csak lementettem könyvjelzõbe amikor elkezdtem tervezni az utazást, és csak annyi rémlett hogy van valami ilyesmim. Sorry.
TOMCS1!
A linkben a szerbiai km-ek nem stimmelnek. Túl sok a km. Az elírás Belgrád és a csak kártyát adó autópálya bódénál van. Ott nem stimmel, és úgye onnan az egész többszáz km plusz.
Igen, valóban nem stimmelnek a km-ek.
Ha valaki készít egy hasnló összeállítást, de pontos km adatokkal, akkor azt felteszem ide a Fórumra egy külön témába.